Robin

De eerste kennismaking die ik had met deze motor was tijdens het VIP introductie feest in Antwerpen waar Mike, Ron en ik voor waren uitgenodigd. Mijn eerste indruk was zeer zeker positief, al oogde deze Engelse heer wel wat kleiner dan de brute verschijning van vooral de Thruxton en de Thruxton R. Ik keek daarnaast naar de cijfers van 55 Pk en 80 Nm en mijn eerste indruk was gevormd:

  • Mooi design en jongens wat is deze bike te customizen!
  • Ideaal voor de wat kleinere rijders
  • Toffe bike voor jongeren die net hun rijbewijs hebben gehaald
  • Kortom, de ideale motor om een hele nieuwe groep Triumph enthousiastelingen mee aan te spreken

Na een goede test sessie op dit model kan ik jullie zeggen dat bovenstaande nog steeds staat, maar dat ik er wat aan toe moet voegen. En dat is dat deze fiets mij heel erg deed verbazen. In mijn 28 jaar motorrij ervaring heb ik zelden zo’n dikke pret gehad als op de Street Twin. Het gebrek aan PK’s bijvoorbeeld: ik heb er niets van gemerkt. Tijdens mijn eerste test-sessie (we hebben gedurende de dag meerdere malen van model gewisseld) reed ik op een Noord-Hollands dijkje achter Jasper, die op dat moment de Thruxton R flink de sporen gaf. En tot mijn grote verbazing liep hij niet bij mij vandaan! Natuurlijk, bij een stoplicht sprint zal een motor met meer PK’s altijd bij je weg lopen. Maar laten we eerlijk zijn, rechtdoor hard gaan kan iedereen. Nee, dan de bochten. Door z’n lichtvoetigheid en ik denk ook wel iets door het Acebar stuur, kon ik hem werkelijk elke bocht door knallen. Ik merkte ook dat ik door deze hoeveelheid PK’s, niet bang was voor uitbreken etc. Dus ik gooide overal het gas er vol op. En dat maakt dat je hele rijstijl op bepaalde momenten veel ruiger wordt. Althans… bij mij ;-) Echt mensen, deze machine is Top met een hoofdletter T.

Maar niet alleen het, laten we zeggen, jeugdig enthousiasme wordt aangesproken. Ook voor bijvoorbeeld woon/werk verkeer is deze fiets ideaal. Zeker met de zijtas die ons testmodel had meegekregen. Want niet alleen had ik dikke pret op de dijkjes en binnenwegen van Noord-Holland, ook snelweg snelheden worden niet geschuwd door de Street Twin.

Concluderend kan ik stellen dat dit gewoon een heel goede motor is, met werkelijk erg goede afwerking. Te gebruiken voor alledaagse ritjes, maar ook zeker en vooral voor de fun. En het maakt niet uit of je nu gisteren je rijbewijs hebt gehaald of al een oude rot bent.

In mijn hoofd tijdens het rijden:

  • Wat een fun fiets!
  • Verbazingwekkend, die bottom power!
  • Jongens, wat hebben ze het allemaal mooi afgewerkt
  • Customizen!

Ron

Een nieuw segment en mogelijk een geheel nieuwe doelgroep wordt aangesproken met deze motor. Mijn eerste gedachte toen destijds het model werd geïntroduceerd: ‘als het even lukt dan koop ik die voor mijn vrouw!’

Het is een kekke motor met een heel leuk uiterlijk en een toffe motorkarakteristiek. Veel mooie accessoires beschikbaar waardoor je met weinig moeite een apparaat hebt waarmee het al snel mogelijk is je te onderscheiden van al dat plastic dat wordt aangeboden bij andere merken.

Na een dagje sturen op dit ‘instapmodel’ realiseer ik me dat de initiële gedachte helemaal niet zo’n logische was. Ik vermoed dat mijn vrouw en ik er best strijd over zouden hebben wie op deze motor mag gaan rijden.

Je zou verwachten dat het lastig is met de grote broers mee te komen, maar dat is geenszins het geval. De Streettwin laat zich gemakkelijk uitdagen en zeker niet zomaar in een hoekje drukken.

De natuurlijke habitat lijkt de stad te zijn, maar op de snelweg blaast deze motor een serieus deuntje mee!

Er is al veel over het koppel van alle nieuwe modellen geschreven en dat is helemaal terecht. Met de kracht onderin kom je gemakkelijk uit de voeten. Maar ook rond de grenzen van de wettelijk toegestane snelheid is het met een glimlach rondrijden.

Kortom; een heel veelzijdige motor die een enorm brede groep zal aanspreken zodra ze er kennis mee maken.

Mike

Echt een leuke motor!

Het was niet slim om van de Thruxton R over te stappen op de Street Twin. Ik had dit eigenlijk pas na de lunch moeten doen. Ik vond de overgang nu nogal overweldigend. Maar goed the show must go on dus rijden met die bike, even terug naar de basis, M O T O R rijden.

Op de Street Twin was het even werken geblazen. Ik miste meteen een bocht. Niet dat ik in het gras lag maar het voelde wel zo. De Street Twin was uitgerust met de Urban inspiratie set. En daar zat ook de Acebar bij. Geweldig, een acebar zou je niet verwachten op deze machine. Dat voelde in het begin wel een beetje onwennig. Wel een tip top setje die Urban kit.

Uiteraard is deze motor ook uitgerust met de nieuwste snufjes en het vernieuwde 900 cc blok geeft meer dan genoeg power om lekker naar je werk te scheuren, qua rijplezier heeft deze motor alles in huis. Ook een lekkere sound dankzij de 270 graden krukas.

De Street Twin heeft eigenlijk meerdere gezichten. Dankzij de diverse ‘inspiratie sets’ kun je er vrij eenvoudig een Scrambler, een Tracker of een Urban bike van maken. De Street Twin is een motor van nu, dynamisch, betaalbaar en betrouwbaar. Met o.a. tractiecontrole en ABS. Werkelijk ideaal voor stads- en woon/werk verkeer.

Ik heb fijn gereden op de Street Twin. Het was geen enkel probleem om de drie andere 1200 cc’s bij te houden. Ik zou haar graag nog is meenemen naar de stad voor bakkie koffie. Qua bochten werk heel relaxed, het is zo’n motor waar je geen haast op hebt. Gewoon lekker rijden!