23 vragen aan George en Frank
1. Wanneer ben je legaal/illegaal met motorrijden begonnen?
George: Eigenlijk ben ik altijd braaf geweest. Of..., toch niet... 17 jaar, patatje bij de snackbar en bijna direct aangehouden. De agent gaf mij een bekeuring voor een niet op naam gesteld kentekenbewijs. Hij vroeg niet naar een verzekering en rijbewijs.
Frank: Volgens mij toen ik 18 werd, dat kon toen gewoon nog met een oefenrijbewijs en 'n 'elletje' naast je kentekenplaat. Kon je dus vast oefenen in de buurt
2. Waarom?
George: Nou ja als je zin in patat hebt, dan ga je er toch een halen.
Frank: De reden dat ik ging rijden was denk ik divers, door vriendjes van mijn zussen en jongens op school, mijn buurjongen, een vriend van mijn ouders hebben er allemaal aan bijgedragen dat ik ook een motor wilde hebben.
3. Wat was je eerste motor?
George: Een AJS 350cc uit 1954
Frank: Een BSA 250cc C12 uit 1956
4. Aan welke motor heb je de mooiste herinneringen?
George: Een (echte) Triumph Thruxton Bonneville uit 1965.
Frank: Mijn tweede Bonneville uit '79, spiksplinternieuw gekocht bij toenmalig Triumph dealer Harry Meijer in Badhoevedorp.
5. Wat was je mooiste rit ooit?
George: Een lastige vraag. Altijd op zoek naar mijn grenzen en eigenlijk nooit tijd om foto's te maken. Het zijn er echter vier die ik nooit zal vergeten. Elk met mooie herinneringen. Een rondreis, Duitsland, Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland, Italie (Stelvio), Oostenrijk en Duitsland via Hamburg terug naar Nederland. Bijna 4000km in 6 rijdagen. Het jaar dat ik de WATOC challenge won. De trip naar Ulrika (Deafening Silence) Zweden en Anglesy Wales. Natuurlijk de Wenen naar Hamburg rit dit jaar. Bijna dertienhonderd kilometer NON-STOP op een dag. Eigenlijk met ster! Een kleine 175 cc tweetakt NVT Rambler rijdend van de Noordkaap naar Calais brengen in vijf dagen tijd. Met twee personen dag en nacht rijden. Tijdens deze rit kwamen veel emoties los. Wat dacht je van felle zon om 03.00h in de morgen, tijdens de midzomernacht?
Frank: Moeilijke vraag, er zijn er meerdere maar ik denk de rit in 2013 van Utrecht naar John O' Groats (noord Schotland) via Lands' End (zuidwest Engeland)
6. Rijden of sleutelen?
George: Rijden vanzelfsprekend voor mij. Sleutelen betekent pech en geld. :-(
Frank: Rijden, voor sleutelen klop ik meestal aan bij ‘n vriend.
7. Bij welke temperatuur stop je met rijden?
George: Eigenlijk is voor mij het criterium; Geen pekel! Het moet plezierig blijven. Het is meer de verzadiging die mij doet besluiten tot een rustpauze.
Frank: Niet de temperatuur maar pekel is het moment van stoppen.
8. Bij wie zou je wel eens achterop over het circuit willen rijden?
George: Ik ben een contrôle-freak. Bij niemand dus.
Frank: Deze vraag sla ik maar over, ik hoef niet zonodig achterop...
9. Wat voor soort rijder ben je?
George: Silk and smooth.
Frank: Gematigd sportief.
10. Wat betekent een bocht voor jou?
George: Ver vooruit kijken. Ik oefen nog steeds!
Frank: Focus op de weg.
11. Idem: verkeerslicht
George: Heilig respect voor verkeerslichten. Ivm. onze kwetsbaarheid vertrouw ik niet op het vanzelfsprekend respect van anderen.
Frank: Hoef niet al eerste weg.
12. Als je zijspan zou rijden, wie zou je dan graag een dagje meenemen en waarom?
George: Ik begeleid een geestelijk gehandicapte man. Jaarlijks is er de motor-run, waarbij begeleiders/rijders en passagiers zoveel plezier met elkaar hebben.
Frank: Ik denk mijn vrouw Ernestine, benieuwd naar haar reactie.
13. Waarom ben je Triumph gaan rijden?
George: Zeg nou zelf, het zijn toch voor mij echte hooligan-bikes?
Frank: Voor mij is Triumph de oerfiets aller tijde, ooit zag ik 'n Triumph door de modder ploeteren in de muziekfilm 'Woodstock', ik was op slag verliefd.
14. Meriden of Hinckley en waarom?
George: Voor mij blijft het Meriden. Eigenlijk vanaf 1969 al toen ik mijn eerste Triumph Thruxton Bonneville kocht. Stay for ever Young!
Frank: Meriden heeft ooit mijn hart gestolen en is de basis van wat later Hinckley ging maken.
15. Heb je ooit overwogen om een ander ‘merk’ te gaan rijden en zo ja welk merk en waarom?
George: Nee nooit! Ik heb altijd bij een motorzaak gewerkt en had de gelegenheid om op vele merken te rijden. Als ik jonger zou zijn, dan zou een KTM Super Duke misschien een kansje maken.
Frank: Eigenlijk niet, maar er zijn natuurlijk meer mooie fietsen, zoals Norton, Ducati en ook een HD Sportster mag er ook wezen.
16. Wat was het meest benauwde moment dat je op de motor hebt meegemaakt?
George: Op weg van Malmö naar Rodby, ik moest de ferry naar Putgarden halen. Ik had best wel haast. Opeens begon de motor op twee cilinders te lopen. Dat is toch goed, zouden jullie zeggen. Maar ik had er drie! Gat in de zuiger, dacht ik in eerste instantie. Bleek een los stekkertje te zijn.
Frank: Met mijn nieuwe Bonneville onderuit gegaan in Frankrijk bij slecht weer en achter mij denderde een vrachtwagen...
17. Caferacer, scrambler, bobber, brattracker?
George: Mag het een “Flat-tracker” zijn?
Frank: Moeilijke keuze, maar ik denk 'n bobber maar zou ook 'n caferacer kunnen zijn...
18. Steve McQueen of “The Fonz”?
George: Ik hoef niet zo nodig! Rijdt John Cleese Triumph?
Frank: McQueen was een echte Triumph liefhebber, daarentegen had 'The Fonz' (Henry Winkler) eigenlijk niets met motorrijden…
19. Als geld geen probleem was, welke motor zou je dan nog willen kopen?
George: Ik heb er al drie! Een mooie garage is mij liever. Een Rob North Triple!
Frank: Dan kwam er een klassieke Triumph Hurricane X75, maar ook 'n Trident T160 of 'n Norton Commando lijkt mij wel wat. En modern; 'n Thruxton of nieuwe Commando.
20. Laat je wel eens iemand anders op je motor rijden? En zo ja, wie?
George: Is wel eens gebeurd. Dat zijn dan mensen die het liefst op hun eigen motor rijden dan op de motor van een ander.
Frank: Eigenlijk niet, behalve een goede vriend.
21. Wat vind je van elektrische motorfietsen? Is dit de toekomst en wat betekent het voor jou als we laten we zeggen over 5 jaar alleen nog maar elektrisch zouden mogen rijden?
George: Zou graag die lineaire acceleratie ervaren! Maar verder heb ik er geen gevoel bij. Over vijf jaar, zeg je? Dan zullen mijn motoren plotseling heel hard in waarde dalen.
Frank: Het zal wel noodzakelijk zijn, lijkt mij wel wat voor politie en hulpdiensten. Verder heb ik er niet zoveel mee. De toekomst zal het leren.
22. Rijd je met een pothelm of liever toch een intergraal? En waarom?
George: Full face! Comfortabeler voor mij.
Frank: Niet met pothelm maar altijd met jethelm, een integraal dus niet (wil niet 'binnen' zitten)
23. Wij zien steeds meer de trend dat men een originele classic koopt en daar vervolgens een moderne draai aan geeft. Denk aan van die oude BMW's en Honda CB's die dan bijvoorbeeld een upside down fork hebben gekregen. Wat vinden jullie daarvan? Is dat ok of moet een machine altijd in z'n originele staat blijven of worden teruggebouwd?
George: Ik heb het liefst een klassieker met nog de originele lucht in de banden. :-) Motorrijders zoeken altijd naar de persoonlijke touch, dus waarom niet? En er zijn natuurlijk heel mooie creaties gebouwd!
Frank: Ach, het is een trend en het komt en het gaat. Zo is het altijd al geweest. Voor sommige motoren is een 'make over' een verbetering voor anderen weer niet. Wat wel leuk is dat jongeren het motorrijden hierdoor weer leuk zijn gaan vinden en voor relatief weinig een motor kunnen aanschaffen om vervolgens weer te verbouwen.