Robin
De laatste waarop ik kwam te rijden was de Street Cup in de kleur ‘Racing Yellow/Silver Ice’. Bij deze motor had ik vooraf de zelfde verwachting als bij de Street Twin die ik vorig jaar reed: Een ‘hooligan’ bike! Niet vanwege gigantische pk’s etc. Maar juist een mooie balans tussen vermogen en een erg neutraal stuurgedrag. Dat haalt de hooligan in mij naar boven en geeft de mogelijkheid om in elke bocht vol in te gaan en vervolgens ook vol het gas er op te gooien. Goed, daar stond ‘ze’ dan. In eerste instantie verwachtte ik echt geen enkele verandering in vergelijking met de Street Twin van vorig jaar. Op die Street Twin zat namelijk als extra optie een M-stuur dat op deze Street Cup standaard zit. Maar niets was minder waar…
Triumph heeft er namelijk ook voor gezorgd dat deze machine in vergelijking met de Street Twin meer op z’n neus staat en de voorvork in een iets rechtere hoek geplaatst.. En dat verschil is echt merkbaar! Ergens op wat binnen/dijkweggetjes tussen Amsterdam en Rotterdam heb ik deze machine eens flink aan de tand gevoeld. En weer werd ik blij verrast! De lol die je met deze machine kan hebben! En dan ben ik een zeer ervaren rijder. Maar dit is ook een ideale machine als je kijkt naar beginnende rijders die graag een nieuwe café-racer willen kopen. Het is echt opstappen en weg rijden. Enige minpunt dat ik kon ontdekken was de positie van de voetsteunen. Die staan voor mij te veel naar voren. Dat merkte ik vooral als ik in een bocht ging verzitten en mijn knie naar buiten wou steken. Dat gaat voor mij niet lekker…Maar goed, dat is echt persoonlijk. Ik weet zeker dat een zeer grote groep mensen deze houding zeer prettig zullen vinden. Een ander ding dat persoonlijk is, is de kleuren combi. Deze ‘Racing Yellow/Silver Ice’ uitvoering is mij te frivool. Ik heb een café-racer het liefst donker, duister en stoer. (rood of donker groen mag dan nog net naar mijn smaak). Dus persoonlijk zou ik dan voor de ‘Jet Black/Silver Ice’ versie gaan.
Terwijl ik over de kleur zat te mijmeren diende de volgende bocht zich alweer aan en zag ik Jasper, op dat moment op een van de Bobbers, alweer een bocht induiken terwijl de vonken onder z’n voetsteunen voorbij kwamen. En jawel! Net als vorig jaar toen ik op de Street Twin zat en hij op de Thruxton R, hield ik hem gewoon bij op deze (qua cc’s) lichtere machine. Wat een feest!
Ja, ook hier geldt: rijd je nu dagelijks door de stad, pak je hier en daar een snelweg en mag je graag over dijkjes knallen. Dan is dit zeker een machine die je in je garage kan hebben staan!
Kort samengevat:
- Ook weer erg mooi, maar dan wel in de donkere kleurcombi
- Was er niet net een mooie bocht? Ach joh, ik ben er al doorheen!
- Een goldenretriever is er niets bij…wat een allemansvriend
- De machine is zeker geschikt om de trap van het amstelhotel op te rijden maar voelt zich meer thuis bij een hippe tent in het centrum van een grote stad of bij een strandtent.
Ron
Heel eerlijk, dit is de motor die in de vorige test als Street Twin best een aardig gevoel bij me had achtergelaten. Toch stond ik niet te springen deze uitvoering te testen.
Misschien te braaf of zo?
Daarmee doe je dit model toch echt te kort. Na er een behoorlijk eind op gereden te hebben over de dijken en door dorpen blijkt het een heel prettige uitstekend sturende fiets. Mooi neutraal en vergevingsgezind.
Met het vermogen is niets aan de hand. Meer dan voldoende pk’s aanwezig en de rijpositie is lekker sportief. Ligt voldoende dicht tegen de Thruxton aan om te kunnen bekoren. Opvallend vond ik dat de foto die ik zelf heb gemaakt op de dijk een best flitsende motor liet zien.
De uitvoering is smaakvol, maar iets te netjes naar mijn smaak. Ik ben liefhebber van wat rauwere randjes. Maar goed, daar is met de ruime keuze aan accessoires ook weer voldoende aan te doen.
Het was geen onderdeel van onze test, maar ik had de Street Cup graag een keer op het circuit aan de tand gevoeld.
Cup cut short:
Plus:
• Complete nette fiets
• Uitstekende afwerking
• Meer dan voldoende vermogen
• Erg goede rij-eigenschappen
• Lekker rijden
• Goed aan te passen aan eigen stijl
Min:
• Beetje saai (een net buurmeisje met sproeten en staartje
Mike
De Street Cup was voor mij een soort Mini Thruxton. Toen ik erop ging zitten had ik een vooroordeel. Ik kreeg de Street Cup na de Bobber en alles was ineens klein en breekbaar.
Ik moest weer even wennen maar al gauw dacht ik; “hey, best een lekkere machine, I like it!”. Licht en handelbaar. Deze Street Cup groeide gedurende de route langzaam uit tot mijn favoriet. We zijn door hartje Rotterdam gereden en over de snelweg. Het voelt allemaal fijn bij de Street Cup.
Ik heb daarom ook meeste tijd op deze motor doorgebracht. De Scrambler ken ik door en door en de nieuwe versie had ik de vorige dag al uitgebreid bereden. De Bobber vind ik een leuke machine maar daar zou ik persoonlijk niet voor kiezen. Is gewoon niet mijn type motor. De Street Cup? Nou, daar zou ik nog wel een dagje op willen rondtoeren.