F1 Grand Prix Spa Francorchamps
Verslag van een leuk en zeer warm weekend
MIke | 7 september 2016
Toen we aankwamen kwam Max Verstappen meteen op me aflopen om naar m’n Scrambler te kijken.
Vrijdag 26 Augustus was het zover. Ik ging , geloof het of niet, m’n eerst lange rit maken op m’n scrambler. Tenminste, qua kilometers viel het mee (240 KM) maar aangezien ik binnendoor wilde gaf Google maps aan dat het zo’n vijf uur sturen was. Top, lekker op m’n gemak in m’n eentje binnendoor naar Maastricht. Mijn buurman Tjerk zou zaterdag pas naar Maastricht komen via de snelweg. Van daaruit zijn we Zaterdag en Zondag naar Spa Francorchamps gereden om de GP van België bij te wonen.
De uitslag is inmiddels bekend. Maxie heeft het niet zo best gedaan, maar de actie op de baan en de enorme hoeveelheid supporters was overweldigend. We hebben genoten van alles maar vooral van de mooie ritten ernaartoe door o.a. de Eifel en Limburg.
Terug naar ’t begin. Ik ben Vrijdag rond 11.30 uur vertrokken. Ik had redelijk wat bagage meegenomen. Ik wilde gewoon weten hoeveel ik kon meenemen en ik denk dat ik makkelijk 10 dagen weg had kunnen blijven met deze Bagage setup (uiteraard zonder tent). Achterop had ik een 40 liter rol van Shad Zulupack (SW 38). Zeer betaalbaar en 100% waterdicht. Ik had aan een 20 liter rol trouwens genoeg gehad voor dit tripje
Aan de linker zijkant de mooie Terrain Pannier van Iron & Resin. Deze had ik voor m’n verjaardag gekregen. (zie blog post hiervoor). Hierin had ik wat gereedschap gedaan, kettingspray, water, verschillende brillen (Biltwell goggle en zonnebril) en een extra vizier (Bubble visor van Biltwell), verder nog een regenjasje en ook m’n sleutels, bankpassen en oordoppen. Afijn dingen die je nodig hebt als je gaat tanken of een korte stop houdt. Als hoofddeksel had ik dit keer een Jet helm van Bandit (met ECE standaard, dus goedgekeurd). Echt een aanrader. Superlicht en past goed op mijn dunne harses.
Ik wilde het eerste stuk tot Barneveld over de snelweg rijden en begon de rit zonder oordoppen en met zonnebril. Dat is op de snelweg met jet helm niet prettig dus bij de eerst de beste parking meteen die oordoppen ingedaan en de bril van Biltwell uit m’n tas gepakt. Dat was meteen een wereld van verschil. Het is een knap stuk relaxter. Oordoppen zijn echt een verademing. Als je lang moet rijden schaf ze gewoon aan tenzij je helm al genoeg rijwind onderdrukt, maar dan nog….Er zat trouwens ook een zonneklepje op de helm, deze heb ik laten zitten. De klep vangt wel wat extra wind en als je echt lang de snelweg opgaat dan kun je deze er het beste afhalen. Heb ik op de terugweg trouwens ook gedaan.
Uiteindelijk was het stukje A1 richting Barneveld een piece of cake. De rest van de route lekker binnendoor gepoekeld. Ik hoef jullie verder niet uit te leggen hoe fijn dat is. Ik had de Biltwell goggle bij Ede weer omgeruild voor m’n zonnebril. Je hebt dan net wat meer overzicht en bij lage snelheden (tot zeg 90Km/u) is het prima te doen. Het stuk Arnhem Nijmegen was minder leuk omdat je daar veel verkeer hebt en vaak stilstaat. Het is niet leuk, stilstaan met een jas aan in 31 graden sunshine. Als ik het over ga doen dan rij ik Arnhem Nijmegen lekker voorbij over de snelweg, doei!
Na Nijmegen wordt het steeds rustiger en kun je echt gaan genieten. In Grave reed ik zonder dat ik er erg in had nog langs Brabant Motors. Uiteraard meteen omgekeerd om even hallo te zeggen. Zijn ze dicht i.v.m. een welverdiende vakantie. Bummer!!! Wel even een foto gemaakt.
Mooie omgeving aldaar met veel bospaden. Dat wilde ik natuurlijk even uitproberen en dan ondervind je meteen het grote voordeel van een Scrambler. Ik ben gewoon een willekeurig pad ingereden. Een zandpad met wat modder, gras en stenen. Ik ben geen doorgewinterde off-road rijder dus deed het wel voorzichtig maar moet zeggen dat ik geen moment de controle verloor, die Metzeler banden (karoo 3) zijn perfect voor dit terrein. Na een aantal kilometers kwam ik weer op het asfalt en hup, Google maps pakte de route (aangepast) weer op. Zo heb ik nog wat paden afgestruind, erg leuk en je komt in gebieden waar je met een Bonneville of Thruxton niet snel komt. Ik weet overigens niet of je er mag rijden met de motor. Aangezien ik netjes m’n (afgezaagde) demper in de Arrow uitlaat heb val ik waarschijnlijk geen parende herten lastig.
Uiteindelijk nog heerlijk aan de Maas gelegen en dan voel je je wel rijk, als je daar zo ligt en de motor staat volgepakt naast je. Lekker met niemand rekening houden en gewoon ergens belanden.
In het hotel aangekomen, na ruim 5 uur rijden, was ik niet bepaald moe. Ik heb even een douche gepakt en ben direct doorgereden naar Valkenburg om daar wat te eten.
De Zaterdag en Zondag ben ik met m'n buurman Tjerk naar het circuit gereden. Binnendoor ongeveer anderhalf uur enkele reis. Daar loop je natuurlijk de hele dag rond en rij je ’s avonds weer terug. Mooie routes tussen Maastricht en Spa. Speciaal voor dit weekend had ik twee T-shirts laten maken die we over onze motorjassen konden dragen, zo reden we dus af en aan naar Spa.
- A: Om Verstappen aan te moedigen.
- B: Om de TTC te promoten.
Op zaterdagavond waren we uitgenodigd voor de Red Bull BBQ. Mijn lieve vriendin heeft lange tijd voor Red Bull gewerkt waarvan de laatste 2 jaar voor Red Bull F1. Elk jaar geeft Red Bull aan de vooravond van de GP een BBQ voor genodigden. Stefan, de organisator nodigde ons uit voor dit jaarlijkse feestje. Max Verstappen zou ook komen!
Toen we aankwamen kwam Max Verstappen meteen op me aflopen om naar m’n Scrambler te kijken. Nee hoor grapje…. Toen we aankwamen kwam Stefan meteen naar me toe en vroeg me of ik m’n Scrambler op een prominente plek wilde parkeren, hij vond ‘m zo mooi. Ik moest ‘m vlak voor de ingang, tegenover een Ferrari en een hele dikke Audi R8 parkeren, later kwam daar nog een Austin Martin bij. Nou, dat is natuurlijk een leuk compliment. Langzaam druppelde de mensen binnen. O.a. Jeroen Pauw, Dr. Helmut Marko en Jos Verstappen, maar geen Max. We hebben wel met Jos gesproken en hij verontschuldigde zich voor het feit dat Max er niet was. Er was in Spa zoveel te doen geweest rond z’n persoontje dat ie er even geen zin meer in had en dat is zeker begrijpelijk. Ontzettend aardige vent die Jos! Hij nam alle tijd om uit te leggen waarom ‘die kleine’ er niet was. En wij hadden natuurlijk die T-shirts nog bij ons (niet aan, maar wel in de tas). Ik zou het zelf nooit gedurfd hebben maar m’n buurman is rücksichtsloos en die had zoiets van:” Kom op man we zijn er nu toch en misschien zien we Jos nooit meer, we vragen het gewoon” Zo gezegd zo gedaan. Jos heeft die shirts lachend gesigneerd en zondag reden wij dus met een gesigneerd T-shirt richting Spa. Het was verder een gezellige avond en die werd afgetopt met nog een anderhalf sturen terug naar Maastricht.
Zondag:
De GP van Spa was enorm druk, gelukkig kun je met de motor zo doorrijden tot vlak bij de ingang. Je hebt dus totaal geen last van de files. Op het circuit aangekomen zag je geen flikker van de baan zo druk was het (vijf rijen dik, mensenmassa). Omdat de brandweer ook nog is water aan het spuiten was tegen brandgevaar was het een grote modderboel geworden. We zijn uiteindelijk 20 minuten voor de start op de motor zijn gesprongen en naar Malmedy gereden. Daar hebben we de GP in de kroeg gekeken, lekker met een biertje erbij. We waren net voor de start binnen. Spannende race maar helaas voor Max minder succesvol. Volgende keer beter!
We zijn na de Grand Prix naar het hotel gereden en hebben toen besloten om ook maar meteen door te rijden naar Amsterdam. Dit keer wel over de snelweg. Een goede test voor mij want 200 KM snelweg heb ik nog nooit gedaan en dan ook nog op een scrambler zonder windscherm (das voor watje). Mijn buurman rijdt trouwens op een Honda Magna met windscherm dus voor hem was het koekie. Rond 18.00 uur vertrokken we.
In aanvang was het weer even zoeken naar de juiste combinatie. Ik dacht dat de Bubble visor van Biltwell heel geschikt zou zijn. Je hele gezicht is bedenkt en je hebt veel overzicht. Het nadeel, merkte ik, was dat de Bubble visor best wel wat wind vangt en hierdoor wordt de helm wat naar achteren gedrukt. Het gevolg was dat de binnenkant van m’n helm tegen m’n oordoppen begon te drukken en dit was niet prettig. Misschien zou het zonder oordoppen wel goed gaan maar dat heb ik niet geprobeerd. Na een kilometer of 30 heb ik de visor omgeruild voor de Biltwell goggle, de helm dit keer zonder zonneklep. Dit was uiteindelijk de fijnste combinatie, we hebben nog 1 korte stop gemaakt na 100 Km. We hebben gemiddeld 120 a 130 Km/u gereden en dat was prima te doen. Ik ontwijk de snelwegen het liefst maar als je een beetje wilt opschieten ontkom je er niet aan.
Al met al een prima ervaring voor me. Het enige wat ik nog kan toevoegen is een spiegel aan de rechterkant want deze miste ik wel op de rit terug naar Amsterdam. Dus die gaan we meteen even bestellen.
Groet Mike