Triumph historie
De geschiedenis van Triumph in een notendop
Triumph Cycle Co.Ltd.
Triumph heeft een rijke geschiedenis die begint in 1883. Siegfried Bettmann verhuist vanuit Neurenberg naar England en begint daar een in- en exportbedrijfje. In 1887 verandert Bettmann de naam van zijn bedrijf, uiteindelijk wordt dit Triumph Cycle Co.Ltd. In 1905 wordt de eerste Triumph motorfiets volledig in eigen beheer gebouwd. Deze motor had 3PK en reed ongeveer 60 Km/u op topsnelheid. De aller eerste Twin van Triumph was Model 6/1, een 650 cc Twin uit 1933 ontworpen door Val Page. Deze Twin werd ontwikkeld voor de zijspanmarkt en was geen commercieel succes. Na 2 jaar stopte de productie dan ook met 600 verkochte exemplaren.
De eerste Twin waarop de uiteindelijke Bonneville werd gebaseerd was de Speed Twin (500cc OHV vertical Twin). Deze werd in 1937 gelanceerd tijdens de 'National Motor Show'.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zorgde Triumph voor vervoer, ze bouwden 50.000 Speed Twins voor het leger. Na de oorlog wordt duidelijk dat Triumph een commercieel succes is. In Amerika worden meer Triumph motoren verkocht dan elders in de wereld inclusief Engeland.
Tijdlijn van de Triumph Historie
De naam 'Thruxton' en 'Bonneville'
In 1956 verbreekt Johnny Allen een snelheidsrecord, hij schiet met ruim 270 Km/u (193,7 Mph) over de 'Bonneville zout vlakten' in een Triumph aangedreven streamliner 'The devils arrow'. In 1958 wint Mike Hailwood samen met Dan Shorey de Thruxton 500 mijl race op een 650cc Triumph Thunderbird. Vanuit commercieel oogpunt gezien is de Thruxton 500 op dat moment één van de belangrijkste races in England. Het verstevigt de positie van Triumph in Europa.
De Bonneville T120 en Bonnie Thruxton
In 1959 wordt de populaire Bonneville T120 650cc geïntroduceerd (vernoemd naar de Bonneville zoutvlakten). Deze populaire machine wordt ook gebruikt voor de racerij. Vanaf 1965 worden er ook productie-races gereden en om hieraan deel te kunnen nemen moet Triumph de Bonneville T120 aanpassen. Triumph produceert speciaal voor deze klasse 52 'Bonnie' Thruxtons.
Deze omgebouwde Bonneville T120’s voldoen wel aan de eisen die gesteld worden. In 1967 wint John Hartle de eerste IOM (Isle Of Man) productie TT op een Triumph Thruxton. Triumph domineert de racerij in de jaren zestig. De Thruxtons werden geproduceerd in de periode ’65-‘67 en inspireerde Triumph bij de bouw van de hedendaagse café racer, de Triumph Thruxton 900. (vanaf 2004).
De Scrambler
In de 1963 rijd Hollywood legende Steve McQueen de ‘Mojave desert race” op een omgebouwde Triumph Bonneville (De Scrambler). Dit was niet uit de lucht gegrepen. want om wat geld te verdienen om zijn acteer workshops te kunnen financieren, reedt McQueen al vanaf 1950 mee in motorraces.
Ook deed McQueen mee aan offroad races. Zijn eerste offroad machine was een Triumph 500 cc, die hij overnam van een bevriende stuntman Bud Ekins. In 2006 lanceert Triumph de Scrambler zoals wij deze kennen.
Meer over Steve McQueen en Triumph
Meer over het ontstaan van Triumph
Natuurlijk gebeurde er in de periode 1887 tm 2014 nog veel meer met Triumph. Zo waren er diverse andere modellen (Tiger, Trident, Speed twin de Touring etc.) en was Triumph de eerste (1961) die experimenteerde met een driecilinder.
Meer over de geschiedenis van Triumph
Anno 2014
We willen via deze community vooral focussen op de Thruxton, de Scrambler en de Bonneville (T-100). Eigenlijk zijn er nog twee andere modellen die beschikken over hetzelfde 'parallel twin' blok: De Bonneville America en de Speedmaster. Deze modellen hebben echter een ander frame en wielbasis. De productie van beide modellen begon pas rond 2002. Je kunt ze nauwelijks vergelijken met het historische trio.
De Bonneville T120 is, sinds de lancering in 1959, de grondlegger van bijna alle tweecilinder modellen en veruit de populairste Triumph ooit gemaakt. Na 1983 stopte Triumph met de productie van de T120.
Sinds 2001 is de Bonneville weer helemaal terug met dezelfde tijdloze uitstraling gecombineerd met nieuwe techniek. De geschiedenis herhaalt zich want de Bonneville is wederom de grondlegger voor zowel de Thruxton (vanaf 2004) als de Scrambler (vanaf 2006). Er is één werkplaats handboek voor alle modellen en dat zegt genoeg (handboek geldt overigens ook voor de America en de Speedmaster).
Anno 2016
Vanaf 2016 brengt Triumph een nieuwe lijn op de markt. De tijdloze stijl en het legendarische karakter van de oorspronkelijke Bonneville komen weer tot leven in de nieuwe Bonneville T120 en T120 Black. Beide worden aangedreven door een geheel nieuwe Bonneville 1200 cc-motorblok met hoog koppel, dat wordt gevoed door fraaie authentieke dubbele gasklephuizen.
Alsof dat nog niet genoeg is voegt Triumph daar nog een aantal modellen aan toe. De Street Twin beschikt over een 900 cc krachtbron. Dit is een city bike geïnspireerd op de New Wave Custom scene. Ideaal voor woon werk verkeer.
De nieuwe 1200 cc-BonnevilleThruxton en Thruxton R zijn het echte werk, de ultieme moderne klassieke caféracers. Beide hebben de fraaie, imposante en authentieke vormgeving, de balans, de kracht, het remvermogen, de prestaties en de stuureigenschappen om hun legendarische reputatie waar te maken. Dit wordt de nieuwe standaard!