01

Triumph Bonneville VIP Night & Project Street Twin Competition

Robin  |  28 november 2016

Zaterdag 19 November 2016 was het tijd voor de Bonneville VIP Launch Party in Breda. Wij waren zeer nieuwsgierig naar de introductie van de nieuwe Triumph Bonneville Bobber en Street Scrambler. Maar dat niet alleen, ook keken wij uit naar de Project Street Twin resultaten. 

Afgelopen zaterdag 19 Nov. was het tijd voor de Bonneville Bobber VIP Launch Party in Breda.

Mike, Ron en ik waren zeer nieuwsgierig naar de introductie van de nieuwe Triumph Bonneville Bobber en Street Scrambler. Maar dat niet alleen, ook keken wij uit naar de Project Street Twin resultaten. Een wedstrijd tussen verschillende dealers in Nederland en België waarbij elke dealer 1 Street Twin had ontvangen van Triumph met de opdracht deze zo mooi/tof/bizar mogelijk te customizen.

Triumph had ons gevraagd om eerder naar de locatie in Breda te komen zodat wij voordat de andere genodigden zouden komen, de motoren konden bekijken en beoordelen samen met de andere leden van de jury. Deze jury bestond uit:

Ben Kennepol (Bigtwin)
Tim Dekkers (Classic & Retro)
Daan Borsje (Moto Adonis)
Zoran Holtkamp (Rusty Gold Motorshop)
Fred Krugger (Wereldkampioen custom bouwer)
Mike de Graeve , Ron Betist en Robin Ernste (Triumph Twin Community /TOCN).

Het was erg leuk om met ons maatje Zoran in de jury te zitten en daarbij nieuwe mensen te leren kennen! Nadat wij eerst even wat gegeten hadden, zijn wij maar eens de zaal ingelopen om rustig naar de machines te kijken. En wow! Wij waren toch wel zeer verrast van het werk dat de dealers in dit project hadden gestoken. Heel gaaf om te zien wat men met zo’n Street Twin kan doen.

Niet dat men trouwens zomaar alles kon doen met deze machines. Er zaten wel regels gekoppeld aan de build-off. Het hele idee achter Project Street Twin is namelijk dat men wil aantonen dat een Triumph Custom ook voor de niet-sleutelaar betaalbaar is. Daarom was in het reglement van de Build-off een limiet gesteld aan de uiteindelijke verkoopprijs van de omgebouwde Street Twins. Zo mocht de totale toegevoegde waarde aan materialen inclusief manuren, niet meer dan € 5.100 bedragen, waarmee de uiteindelijke verkoopprijs voor Nederland op € 15.000 en in België op € 14.000 komt. Dit gegeven maakt dat wij nog meer verbaasd waren over wat de dealers hadden bereikt.
 

En wie waren die dealers dan?

Voor Nederland: Roké Motors – Mijdrecht, Triumph Groningen – Groningen, Motorcentrum Eibergen – Eibergen, Blom Motoren – Leusden, Motorcentrum Rijen – Rijen.

En voor België: BMC Assenede – Assenede, Promotor – Erpe-Mere, TC Moto – Zaventem, CMB Verdeyen – Tielt-Winge, Triumph Welvegem – Welvegem, Waterloo Bikes – Waterloo.

Het was niet zo dat wij als jury de enigen waren die een stem uit mochten brengen.

Ook op de Bigtwin Bike show, waar de resultaten voor het eerst aan het publiek gepresenteerd werden, kon het publiek stemmen op hun favoriet via FaceBook en op de Triumph stand in Houten.   Uit deze eerste publieksronde is per land een top drie gekomen die aan ons werd voorgelegd.  In Nederland verkoos het publiek, naast de “Salt Lake Racer” van Triumph Groningen, de “Vintage  #54” van Motorcentrum Eibergen en de “Roké Special” van Roké Motors uit Mijdrecht tot de favorieten. De selectie in België bestond de tot drie uit de “Street Racer” van BMC Assenede, de “Spitfire” van TC Moto en uiteraard de “Street Tracker” van Triumph Wevelgem.

En toen begon onze “zware taak”. Kijken, er omheen draaien, nog een keer kijken. Even praten met elkaar. Toch er even op gaan zitten. Ik heb zelfs juryleden op de grond zien liggen om elk hoekje te bekijken en er was een zelf een die aan de motoren zat te ruiken. Ja, men kan niet zeggen dat wij niet serieus bezig waren! Maar daar was dan uiteindelijk onze lijst met punten voor elke motor. 

Voor Nederland waren wij er best snel uit. Iedereen was erg onder de indruk van alle deelnemers. Maar toch in het bijzonder wel van de handgeklopte kuip van de “Salt Lake Racer” van Triumph Groningen. Heel erg cool! En als je er naast staat verwacht je elk moment de wind te voelen die zout in je gezicht blaast terwijl je op de achtergrond een andere deelnemer over de zoutvlakte van Bonneville hoort knallen vechtend om nog net die laatste seconden van het record af te rijden.

Maar toen de motoren uit België. Hier hebben wij hele verhitte gesprekken over gehad binnen de jury. Allemaal waren wij ook erg onder de indruk van deze deelnemers. Maar het ging er uiteindelijk om spannen tussen de “Street Racer” van BMC Assenede en de “Street Tracker” van Triumph Wevelgem. De “Street Racer” werd door ons allemaal als een schitterende fiets gezien. Maar we vonden hem wel erg veel op een Thruxton met kuip lijken. Vandaar dat wij uiteindelijk toch hebben gekozen voor de originaliteit van de “Street Tracker” van Triumph Wevelgem.

De finalisten zullen het nu tegen elkaar op gaan nemen voor de Benelux overwinning in een laatste stemronde die zal plaatsvinden op het Salon van Brussel en tijdens de Motorbeurs in Utrecht.

Tussen het jureren en het presenteren van de uiteindelijke uitslag zat nog een item:

De presentatie van de nieuwe Triumph Bonneville Bobber en de Street Scrambler. Uiteraard hadden wij al de nodige foto’s zitten bewonderen op FaceBook etc. Maar in het echt is het toch wel even andere koek. Wat een machines! Eerlijk is eerlijk, met mijn rijstijl waarbij ik graag bochten plat mag nemen, behoor ik (denk ik) niet tot de doelgroep van de twee Bobbers die wij daar hebben mogen zien. (met en zonder ape-hanger stuur) Maar ik moet wel zeggen dat ik blij verrast was door de zithouding en toch ook wel heel erg benieuwd ben naar de rijeigenschappen van deze machines. Of laat ik het anders zeggen: Ik kan niet wachten tot ik deze machines de sporen mag geven! Oh en die kwaliteit mensen. Geweldig mooi gedaan weer. Alleen al het zadel van de Bobber. Zo mooi gemaakt en nog eens in te stellen ook!

Uiteraard hebben wij ook staan kwijlen bij de Street Scrambler. Ook daar spatte de stijl, kwaliteit en stoerheid weer vanaf. Je ziet ook meteen de mogelijkheden voor je m.b.t. het customizen van deze nieuwe machines. Ron, Mike en ik staan in ieder geval na deze avond weer te popelen om de beiden Bobbers en Street Scrambler en Street Cup te gaan testen. (we houden jullie op de hoogte uiteraard)

En over test-ritten gesproken. Aan het eind van de avond raakten wij aan de praat met Bas Kentrop van Roké Motors uit Mijdrecht. Hij gaat binnenkort beginnen aan het heel bijzonder project: Een Triumph Thruxton 1200 met turbo! Wij gaan hem op de voet volgen tijdens dit project en de uiteindelijke fiets ook aan een test-rit onderwerpen. Als dat geen adrenaline stoot gaat geven weet ik het ook niet meer.

Ik ga denk ik maar eens een afspraak maken met Andre Kuipers om te leren hoe ik het beste met g-krachten om kan gaan…

En met een grote grijns op hun hoofd reden de drie TTC ‘Musketiers’ weer terug richting Amsterdam.