01

Project Street Twin

Een sneak preview met mijn persoonlijke top 5

Mike  |   5 november 2016

Zoals jullie weten doen er diverse dealers uit Nederland en België mee aan Project Street Twin. Daar zitten wij van de TTC natuurlijk bovenop. Op alle motoren kan gestemd worden en de uitslag zal rond de 20ste November bekend zijn. Natuurlijk heb ik ook m'n eigen visie en die deel ik alvast. Ik heb alle motoren vandaag gezien en aangeraakt. Wow really nice! 

Ik kom net terug van de Big Twin Bike Show (Houten) en ook Triumph was daar van de partij.  Ik ben vooral gegaan om alle Street Twins te bekijken die mee doen aan Project Street Twin. Alle projecten (foto’s) staan inmiddels op onze facebook pagina.

Uiteraard was er weer veel “Harley” aanwezig en ik vond het jammer dat Triumph de Bobber niet had meegenomen want dan waren er een hoop HD mannen wellicht direct overgestapt. Ik was samen met Ron Betist (TTC) en Marieke (motormuis). We kwamen al snel Frank Pekaar van de TOCN tegen en samen hebben we de boel lekker afgestruind. Ook eindelijk is een keer gesproken met Cees de Rooij (GM Triump Benelux) Verder een gemoedelijke sfeer en ook veel andere mooie custom motoren.

Project Street Twin

Laat ik beginnen met : “ Ze zien er in het echt nog veel beter uit dan op de foto”. Heel mooi om te zien hoe de verschillende dealers de Street Twin naar eigen visie hebben omgebouwd. Ik moet mijn mening over de Street Twin (een leuke stadsmotor) bijstellen. Want wat ik vandaag heb gezien waren 11 totaal verschillende motoren. De Street Twin laat zich heel goed customizen. Kijk zelf maar!

Ik heb een top 5 samengesteld. Deze heb ik gebaseerd op 6 punten

  1. Hoe ziet het er op het eerste gezicht uit
  2. Hoeveel standaard onderdelen zijn er gebruikt
  3. Hoeveel ‘custom’ werk zit erin (spuit en plaatwerk e.d.)
  4. Zijn er onderdelen van ander types gebruikt
  5. Wil ik op deze motor gezien worden en zo ja hoe is de zithouding, m.a.w. zal het lekker rijden?
  6. Mijn persoonlijke smaak

Daar gaan we:

De Street Tracker door Triumph Wevelgem

Op nummer 5

De Street Tracker door Triumph Wevelgem

Een mooie machine die lekker hoog op z’n poten staat. Luchtfilterbox is verwijdert en er is een monoshock gemonteerd. De uitlaten lopen door naar achteren. En de buddy heeft die typische tracker look. Mooi spuitwerk. Uniek en daarom in mijn top 5

Street twin Scrambler look by Roke

Op nummer 4

De Scrambler door Roke.

Gewoon een mooie scrambler. Er zijn overwegend standaard (Bold-on) onderdelen gebruikt maar wel op een goede manier vind ik. Hier en daar wat leuke accenten (o.a. de zijkappen) Klein minpuntje is dat het zadel wat lang oogt. Een kortere buddy met een klein achterspatbordje zou deze Street Twin helemaal afmaken. De uitlaten zijn erg gaaf, ben ook heel benieuwd hoe deze klinken. De koplamp (met geïntegreerde knippers) zou ik het liefst ook op m’n eigen scrambler willen hebben (i like). Dubbele schijf voor en spaakwielen… Dit lijkt me een hele fijne motor om op te rijden. Het zou me niks verbazen als Triumph ook nog met een Scrambler gaat komen! Wellicht ziet deze er dan ongeveer zo uit en blijkt Roke visionair te zijn.

De Street Twin XL door CMB Verdeyen

Op nummer 3

De Street Twin XL door CMB Verdeyen 

Als je deze custom in het echt ziet dan denk je dat ie op z’n minst 300KM/u loopt. Er is aardig wat aan gedaan alhoewel je dat op het eerste gezicht niet ziet.  Volgens mij hebben ze de koplamp van een scrambler (2014) gebruikt. Verder, dubbele schijven voor. Een andere, dikkere achterbrug met een nog dikkere achterband en hele gave wielen. Ik ben het merk even kwijt, excuus. Ook de Buddy is mooi in lijn met de rest van de motor. Deze machine heeft zo’n woeste uitstraling, daar kun je gewoon niet omheen. De minimale rode accenten geven net die extra bite. Gewoon meteen het circuit op met deze bike, de banden zijn erop voorbereid!

De Salt Lake Racer door Triumph Groningen

Op Nummer 2

De Salt Lake Racer door Triumph Groningen

Een custom bouwwerk. Zadel, zijkappen en kuip zelf geklopt, ik zag ze al bezig tijdens Triumph Live. Spuitwerk/Kleur één woord fantastisch. De naam Salt Lake Racer is ‘spot on’ . Ik zat zelf meer in de richting van een Stealth Straaljager te denken. Enorm vette machine. De benzinetank komt van een Thruxton. Let bijvoorbeeld ook op de voetsteunen die gemonteerd zijn op de voetsteunhouders voor de passagier, je moet dus echt liggen op deze motor. Ook het achterlicht is zeer opvallend en mooi bedacht. Ik denk dat deze machine inderdaad lekker rijdt op de Bonneville zoutvlaktes maar voor random gebruik is ie wat lastiger. Daarom geen eerste maar een twee plek voor mij.

De Vintage54 door Motor Centrum Eibergen

Op Nummer 1 (less is more)

De Vintage54 door Motor Centrum Eibergen

Ik heb lang getwijfeld tussen deze build en die van Groningen. Bij deze Vintage 54 zie ik een mooie combi van de Thruxton R en de Street Twin. Enorm minimalistisch. Weg met die Luchtfilterbox! Geweldig, dat gapende gat in het frame. Ook het slot dat normaal aan de linkerzijde onder de buddy zit is mooi weggewerk. Het frame is overgespoten. Een lekker kort kontje met strakke korte uitlaten. Kortom een hele mooi lijn! Ik denk dat deze Street Twin/ Street Thruxton ook heerlijk stuurt (ik hoop iig op een proefrit). Als je dan ook nog hoort dat dit alles is bedacht en gebouwd door Haiko, een ‘jochie’ (sorry Haiko) van 19 jaar! Ja, dan kan er voor mij eigenlijk maar één de winnaar zijn. 

Tip voor Triumph: Een luchtfilterhuis removal kit, waarbij ook rekening gehouden wordt met het plaatsen van een kleinere accu. Ik denk dat 't het hit gaat worden

De Twin Dragon door Britz by Blom

Originaliteitsprijs

De Twin Dragon door Britz by Blom

Deze prijs geef ik graag aan Blom. De Street Twin van Blom was niet de mooiste. Ik heb van hun wel strakkere builds gezien. Toch was dit wel de meest opvallende motor van de 11. Het was meer een thema bike met een knipoog naar Halloween (Twin Dragon), tenminste zo zie ik het. Natuurlijk zit ook hier flink wat custom werk aan. Ingebouwde lichten in de zijkappen. In plaats van een nummerplaat een krijtbord. Een leuke houten koffer achterop (waarschijnlijk door Jolanda bedacht) en een houten navigatiehouder. Custom spuitwerk (was ik eerlijk gezegd niet kapot van) en een setje hele mooie KINEO wielen (ongeveer € 1000,- per stuk) Tevens een opvallende achteruitkijkspiegel waarmee je makkelijk een band lek kan prikken of iemand bang mee kunt maken. En last but not least een fietsbel! Kortom een Motorfiets met humor.

Groet Mike

Bekijk hier de foto's van alle omgebouwde Street twins