01

De Bonneville T120

Eerste indruk: Warme handjes en een Smile

 De Bonneville T120

Mike   |  26 maart 2016

Het was vandaag toch wel de eerste Mooi-Weer-Rijders-Dag (MWRD). En aangezien ik een mooi weer rijder ben, zag ik deze dag aan het begin van de week al aankomen. (Mooi-weer-rijders worden gekenmerkt door hun flitsende (en opvallend schone) motoren en bijpassend motorpak aldus Fok).

Het was vandaag toch wel de eerste Mooi Weer Rijders Dag (MWRD). En aangezien ik een mooi weer rijder ben, zag ik deze dag aan het begin van de week al aankomen. (Mooi-weer-rijders worden gekenmerkt door hun flitsende (en opvallend schone) motoren en bijpassend motorpak aldus Fok). Dankzij mijn PPA (Personal Pekel Assistent, download via de APP-store) wist ik ook dat de snelwegen inmiddels pekelvrij zijn. Mijn Scrambler stond nog bij de dealer en dus moest ik eerst m’n vriendin even lief aankijken om me een slinger naar Leusden te geven.

Daar aangekomen zag ik ze meteen staan, mijn Scrambler maar ook de nieuwe Bonneville T120. Zelfs mijn vriendin was onder de indruk (of ze kan heel goed acteren). De Scrambler is flink onderhanden genomen. Wielen gepoederd, nieuwe koplamp, nieuwe Metzeler banden en nog wat fijne modificaties. Binnenkort uiteraard wat foto’s van de nieuwe look.

Natuurlijk even een bakkie koffie gedaan en voor ik het wist stond ik met de sleutels van de nieuwe Bonneville T120 in m’n hand. Hah, een buitenkansje. Kijk, we gaan de modellen nog uitgebreid testen...maar ja, als je er dan toch bent! Jolanda legde me kort uit hoe alles werkt. De dodemans-/ startknop is eigenlijk het enige waar je even op moet letten. Als je de motor voor het eerst wil starten dan heb je kans dat je op de verkeerde ‘startknop’ drukt zeg maar. Ik was vooral geïnteresseerd in de handvat-verwarming aangezien ik alleen m’n dunne handschoentjes bij me had.

Ik heb een kort stukje gereden, een kleine 25 kilometer. Eerste indruk: “Wat een fijne machine is de nieuwe Bonneville”. Hij is in één woord solide. Ik ben niet zo van de moeilijke woorden en rekensommen, NM, Koppel, Acceleratie, Pk’s, het zegt me niet zoveel. Ik voelde me, simpel gezegd, meteen erg op m’n gemak op de nieuwe Bonnie. Ik denk dat ik er maar een ga kopen (grapje). Maar zonder gekheid, de motor is net even wat robuuster dan de ‘oude’ lijn, het 1200 cc blok zorgt voor net wat meer rust onderin en ja, die handvatverwarming is echt top! M’n handen werden zo warm dat ik even gestopt ben om uit te zoeken hoe je die verwarming lager zet. (Note: Dat is niet gelukt overigens.) De Bonneville stuurt heerlijk maar dat wisten we eigenlijk al. Ik zou persoonlijk wel wat meer herrie willen horen maar dat is vrij eenvoudig aan te passen met een andere demper.

Bottomline; ik kwam terug met een grote smile op m’n face en als kersje op de taart moest ik nog naar huis rijden op m’n Scrambler. 

NOTE: Uitgebreidere tests van de nieuwe modellen volgen z.s.m.