Brutal Beauty is a Beast!
Er zijn soms van die geluksmomenten in je leven. Dan valt alles op zijn plaats. Op 19 en 20 oktober had ik zomaar twee van deze dagen. De groei van de Triumph Twin Community vriendengroep zorgt ervoor dat we steeds meer in beeld komen als oprechte ambassadeurs van het merk. Dat was voor Triumph Benelux voldoende aanleiding ons uit te nodigen voor de perspresentatie van het nieuwe model in Londen. Robin was hard aan het werk en Mike vierde een verdiende vakantie op Ibiza. Iemand moet zich opofferen, dus was het aan mij de TTC en de TOCN te vertegenwoordigen.
“Mind the gap”
De groep motorjournalisten en dealers zijn door de Triumph mannen Jasper Groot en Zwier Groot Roessink onthaald op twee superleuke dagen in de Britse hoofdstad.
Als pers heb je daarbij een streepje voor. Terwijl Jasper met de dealers leuke toeristische dingen deed, woonde onze groep in de middag de persconferentie en de onthulling van de nieuwe Triumph Bobber bij.
Een perfect georkestreerde campagne ging vooraf aan deze dag. Op alle mediakanalen is afgeteld naar het moment waarop de “Brutal Beauty” onthuld zou worden. Een introductie door de CCO van Triumph, waarbij de mooie wereldwijde groeicijfers van het merk gepresenteerd werden, vormde de prelude voor het moment waar de zaal naar uitkeek.
De Geuzennaam van de motor bleek direct meer dan verdiend!
De reacties tijdens de presentatie waren louter positief. Het was dan ook vechten om een plekje voor een goede foto.
Pure Power
Het inmiddels bekende T120 blok is geplaatst in een geheel nieuw frame, waarmee de machine een geheel eigen ‘look’ heeft gekregen. De uiterlijke beloften worden waargemaakt met de resultaten op het achterwiel.
Het al potente 1200 cc blok is nog eens extra aangepakt met een speciale ‘bobber-instelling’, waarmee nog meer koppel en vermogen wordt geleverd in het lage toerenbereik. Ook speciaal op deze motor een unieke dubbele luchtfilterkast met twee filters, nieuw in- en uitlaatsysteem met een nieuwe uitgaande as. Daarmee wordt elke stoplichtsprint vast een mooi momentje. Ik durf het bijna niet te vragen, maar mag ik even?
Alle bekende technische innovaties van de Bonneville lijn zijn ook op dit model van toepassing. Dus; elektronische gasklepregeling, vloeistofkoeling, ride by wire, twee rijmodi (‘road’ & ‘rain’), ABS enz. enz.
Eigen stijl
De styling van de Bobber is helemaal wat ‘ie hoort te zijn. Een waanzinnig mooie lijn waarbij de klassieke uitstraling prima gecombineerd wordt met de moderne techniek. Wat minder vind ik de tellers en de achterlichten/knipperlichten. Maar de Bobber daagt natuurlijk uit naar het aanpassen naar ieders persoonlijke smaak.
Dat heeft de fabriek goed begrepen en komt met een accessoirelijn van maar liefst 150 mogelijkheden. Daarmee gaan we heel veel verschillende uitvoeringen op de weg tegenomen. Grappig is ook de kentekenplaathouder met verlichting die aan de linker achterzijde gemonteerd kan worden. Die wordt door de fabriek geleverd, maar wel met de waarschuwing dat dit niet “EU gehomologeerd” is. Ziet er wel vet uit overigens, zeker als je het achterlicht en richtingaanwijzers vervangt door kleinere exemplaren.
De Vance & Hines uitlaten zijn erg mooi, maar het geluid mag wel een toontje harder. Op zich wel prima maar zonder twijfel met wat kleine ingrepen nog wat mooier te maken.
Er is een interessante keuze aan mooie zadels beschikbaar. Dat is goed geregeld. Een prima innovatie is de zetel die met een kleine ingreep op diverse standen in te stellen is. Dat is cool en maakt de motor voor een nog grotere doelgroep aantrekkelijk.
Strepen trekken
De afdeling styling heeft een uitstekende keuze gemaakt met de wielen. Niet alleen de velg- en bandenmaten (19”x 2,5 voor en 16” x 3,5 achter) zijn exact wat een dergelijk model nodig heeft, maar ook de zwarte gespaakte velgen versterken het authentieke karakter.
Standaard worden Avon Cobra AV71/AV72 banden gemonteerd. Ook dat is helemaal zoals het hoort. Het zijn banden die vaak hun weg vinden naar zware cruisers zoals de Triumph Rocket en de Harley Davidson V-Rod. Dat extra koppel kan de Bobber met deze vette achterband makkelijk kwijt. Check de MCN clip die in de middag voorafgaand aan het evenement is opgenomen door Adam Child.
Adam was overigens de winnaar van de dragraces die avond, waarbij hij grote namen zoals Carl (‘Foggy’) Fogarty en Freddy (‘Fast Freddy’) Spencer zijn stof deed eten. Tja, heb je grote triomfen gevierd op de circuits en wordt je er af gereden door een Engelse motorjournalist op een Bobber…
‘Holland, may we have your votes please”
Een klassiek ogende motor met alle voordelen van de moderne techniek maakt de Bonneville Bobber zonder twijfel aantrekkelijk voor een geheel andere groep motorrijders.
Triumph creëert een heel ‘nieuw’ segment. Er zijn maar weinig merken die een model hebben dat zo tot de verbeelding zal spreken. Met de enorme hoeveelheid accessoires is er een motor van te maken die nog meer de stijl van de berijder of berijdster zal onderstrepen.
Publieksintroducties volgen later dit jaar en begin 2017. We kijken reikhalzend uit naar de zomer en hopen veel Bobbers te mogen spotten met Biker Babes en – Boys! Misschien is het een idee om elke koper een sticker van de TTC mee te geven, dan groeien we nog sneller…