Gert Stein / Amersfoort

Motor:Triumph Speed Triple ‘95

beroep: Doe iets met IT waarvoor ik veel reis.

Wanneer ben je begonnen met motorrijden (illegaal of legaal)?
Op mijn 24e. Toen had ik mijn eerste motor bij elkaar gespaard. Vanaf 2001 tot ongeveer 2012 ging ’t motorrijden op een laag pitje in verband met opgroeiende dochters. Nu kan ’t wel weer ☺.

Waarom?
Vanwege ’t laagvliegen. Soms ook wat langzamer … en ’t gevoel van vrijheid. Als je op een motor gereden hebt, dan spreekt ’t antwoord toch eigenlijk voor zich.

Wat was je eerste motor?
Een knalrooie Honda Super Magna. Viercilinder, 700cc, V-blok. De versie met vier van die stoere ‘upswept’ uitlaten.

Aan welke motor heb je de mooiste herinneringen?
Aan mijn Harley Liberator.

Waarom?
Met de Liberator is ieder ritje weer een avontuur. Vooral vanwege ’t geklooi. En de bijzondere ontmoetingen onderweg. En ook niet in ’t minst omdat er een sirene op zit waar je erg mee kunt lachen.

Waarom Triumph?
Ik vind t mooie en stoere motorfietsen. ’t Heeft karakter, rijdt als de brandweer en ze zijn nog betrouwbaar ook. Tenminste die ervaring heb ik wel. Daarnaast historie en ’t sfeertje eromheen … daarom.

Ooit wisselen?
Van merk? Nee! Wellicht nog wat erbij. Een Ducati, of een ouwe BSA of een Norton, of een ouwe Laverda ofzo. Italianen vind ik ook leuk.

Meriden of Hinckley?
Meriden voor in de woonkamer ... Hinckley om op te rijden.

Caferacer, scrambler, bobber, brattracker?
Caféracer!

Wat zou je nooit kopen of waar zien we je nooit op rijden?
BMW C1, zo een met een dakje … of zo’n Piaggio met twee voorwielen. Niet mijn ding.

Wat is je slechtste eigenschap op de weg?
Ik haal nog wel eens rechts in, dat moet eigenlijk niet. En wat ik ook erg slecht van mezelf vind is dat ik probeer om steeds sneller door bekende bochten te rijden.

Aan welk weggedrag erger je je het meest?
‘Slapers’ en figuren die op de linkerbaan blijven sukkelen.

Wat was je mooiste rit ooit?
Ze waren bijna allemaal mooi, maar de mooiste gaat nog komen.

Wat is je hoogst bereikte snelheid ooit?
Zo rond de 180 schat ik … op de Honda … maar ik had wind, wegdek en alles tegen … en er flink werk aan … durfde nauwelijks op de teller te kijken en toen ik dat wel deed, trilde ’t allemaal zo dat ik ’t niet kon lezen. Daarna nooit echt de behoefte gehad om ’t nog eens te proberen. Ik zal binnenkort nog eens gaan proberen.

Wat was je engste moment op de motor?
Een keer flink afremmen en met slippend en stuiterend voorwiel op ’t nippertje voor een achterbumper tot stilstand komen.

Hoeveel kilometer rij je per jaar?
Tussen de 5.000 en 7.000 km per jaar … tijdgebrek.

Rijden of sleutelen?
Rijden.

Droomrit?
Moet nog plaatsvinden … ik denk in Canada van Calgary naar Vancouver - of andersom - maar wel door de ‘National Parks’. 

Bij wie zou je wel eens achterop over het circuit willen rijden?
Achterop? Bij niemand! Never nooit niet.

Wat voor soort rijder ben je?
Een enthousiaste. Zo ééntje die vooral met mooi weer rijdt en dan wel een beetje vlot. En ’t mag allemaal ook best hoog in de toeren en flink geluid maken. Eéntje die liever in een groepje rijdt dan alleen. Liever een jethelmpje dan een integraalhelm. Zo ééntje dus.

Wat betekent een bocht voor jou?
Een beetje mooie bocht dan hè; … dan moet ik lachen.

Welke bocht zou je meenemen naar een onbewoond eiland?
Ik zou heel knooppunt Hoevelaken dan wel mee willen nemen. Maar dan wel zoals ’t er bijligt op een zondagochtend om 04.00 uur ‘s ochtends.

Je staat stil bij een verkeerslicht. Wat doe je bij groen?
Me erg inhouden en heel hard proberen een beetje beschaafd weg te rijden.

Ooit gevallen of iets stoms gedaan dat anderen hebben gezien?
Nee.

Wat zou je heel graag nog willen doen met de TTC of TOCN?
Hmm … weekendje Hurtgenwald/Eifel?

Steve McQueen of “The Fonz”?
Steve McQueen

Als geld geen probleem was, welke motor zou je dan nog willen kopen?
Dan kocht ik er een paar. In ieder geval een Thruxton 1200R, een Ducati 1000 Sport Classic en een Norton Commando 961 Sport.