George Besteman / Alphen aan den Rijn

Motor:Bonneville T120

beroep: Juridische zaken

Wanneer ben je begonnen met motorrijden (illegaal of legaal)?
Het begin was achterop bij Pa, maar zelf kreeg ik op 17-jarige leeftijd het stuur in handen (zonder rijbewijs) op zijn Yamaha XS 500. Mooie twee cylinder in matzwart.

Waarom?
Ik ben door mijn vader besmet met het motorvirus of ik heb, zo je wilt, van hem het juiste dna meegekregen. Ik kon al vroeg eindeloos zeuren dat ik echt al wel kon motorrijden en dat ik mijn been over het zadel wilde slingeren om dat eens goed te laten zien. Ik moest en ik zou. Punt. Mijn ouders hebben hun verkering, maar ook hun eerste buitenlandreisjes doorgebracht op een oude Norton. Soms denk ik wel eens dat ik mijn eerste celdeling op die Norton heb meegemaakt.

Wat was je eerste motor?
Een Honda CBX 650 Nighthawk. Fijne viercylinder met een cardan! Nieuw gekocht via de zogenaamde grijze import. Niet officieel via Honda Nederland geïmporteerd maar wel via een Hondadealer gekocht.

Aan welke motor heb je de mooiste herinneringen?
Dat is een rotvraag. De meeste mooie alpen- en Dolomietenreizen deed ik met een Triumph Tiger 955i. Fijne motor, ik was thuis op dat ding. Maar in Amerika (en later ook in Noorwegen) reed ik, samen met mijn meisje, op gehuurde Harley’s. Electra Glide, een fantastisch comfortabel ding.  Dus toch met die Harley dan.  Sorry TTC het is effe niet anders.

Waarom?
Motorrijden, op welke motor dan ook, in een mooie omgeving is kippenvel, vrijheidsbeleving, op reis zijn  en ook mediteren. Mindfulness  is het modewoord geloof ik. Kwetsbaar en toch de koning op de weg. Het vraagt vaardigheid en overlevingskunst. Goedkeurende blikken helpen ook. Op die Harley viel alles wel  op zijn plek. 

Waarom Triumph?
Triumph is het meest verweven met mijn motorleven.  Vijf verschillende exemplaren hebben in mijn schuur gewoond. Een paar woonde er zelfs tijdelijk samen. Triumph’s zijn goede vrienden. Het zijn mannen inderdaad. Dat was bij alle vijf zo. Ik rijd erop met groot vertrouwen en plezier. 

Ooit wisselen?
Altijd een Triumph in de schuur, dat hoort gewoon zo. Daarom ontstond ook de ietwat krampachtig luxe situatie dat een ander merk ook interessant is maar dan altijd voor erbij.  Dat is alleen met motorfietsen zo trouwens. Geen misverstanden. 

Meriden of Hinckley?
Een perfect gerestaureerde Meridenfiets; yes sir! Maar voor deze ongeduldige en matige sleutelaar is het toch Hinckley. Het verhaal van John Bloor spreekt tot de verbeelding. Fijne moderne classics en mooie moderne sport- en toerfietsen.

Caferacer, scrambler, bobber, brattracker?
Scrambler graag. Bobber ziet er geweldig uit en de proefrit voelde uitstekend, maar voorlopig is mijn huidige T120 perfect for a spin.

Wat zou je nooit kopen of waar zien we je nooit op rijden?
Alles is mogelijk. Er is aan elk merk of type motor wel iets interessants. Een zijspancombinatie is zo ver weg van mijn motor ideeën, dat zal wel niet gebeuren….. hoewel.

Wat is je slechtste eigenschap op de weg?
Kleine blaas. Lastig op langere ritten. 

Aan welk weggedrag erger je je het meest?
Onoplettendheid, ongemanierdheid  en verkeershaantjes (je weet wel, “ik eerst-types”)

Wat was je mooiste rit ooit?
Route66, by far.

Wat is je hoogst bereikte snelheid ooit?
175, Deutsche Autobahn. Hard zat.

Wat was je engste moment op de motor?
Wat is eng? Col de la Bonnet, franse Alpen, in dikke mist naar en van de top, sneeuw langs de weg, nattigheid, paar graden boven nul en net niet de goede kleding.

Hoeveel kilometer rij je per jaar?
6000 km ofzo

Rijden of sleutelen?
Rijden!

Droomrit?
Long way down, Long way round

Bij wie zou je wel eens achterop over het circuit willen rijden?
Katja Poensgen (googelen maar)

Wat voor soort rijder ben je?
Toerrijder, met af en toe een gekkigheidje.

Wat betekent een bocht voor jou?
Sensatie, plezier, techniek en het kan altijd beter.

Welke bocht zou je meenemen naar een onbewoond eiland?
Elke mooie, liefst niet al te krappe haarspeldbocht. Mag en beetje doordraaien.

Je staat stil bij een verkeerslicht. Wat doe je bij groen?
Wegrijden. Nou oke, toch een beetje vlot weg dan.

Ooit gevallen of iets stoms gedaan dat anderen hebben gezien?
Met toeschouwers de motor starten, inschakelen, parkeervak uitdraaien, te laat aan het stuurslot denken, … , opstaan, motor oprapen, sleutel zoeken in de jaszak, stuurslot los, en opnieuw wegrijden.

Wat zou je heel graag nog willen doen met de TTC of TOCN?
Een beurs bezoeken, Hinckley misschien, maar gewoon onderdeel zijn van  de community is al leuk.

Steve McQueen of “The Fonz”?
Steve. Is een icoon.

Als geld geen probleem was, welke motor zou je dan nog willen kopen?
Een perfecte in originele concoursstaat verkerende T120 Bonneville uit 1960 of een perfecte Moto Guzzi V7 sport of een 850 Le Mans. Een nieuwe Harley Road King met Milwauky-eightblok. Maar er is zoveel. Een grote mancave is zo te vullen. Mijn eigen Bonnie past daar keurig tussen.