01

Roké Motors special: Supercharged Triumph Thruxton R

 Roké Motors special: Supercharged Triumph Thruxton R

Robin  |  19 maart 2017

Misschien weten jullie het nog van een eerder bericht op onze Facebook pagina en website: tijdens de perspresentatie van de Bobber, Street Scrambler en Street Cup in November 2016 raakten wij aan de praat met Bas Kentrop van Roké Motors in Mijdrecht. Bas vertelde ons dat hij het plan had opgevat om een Supercharger te bouwen op een Triumph Thruxton R. Een super idee wat ons betreft. Wij spraken af met Bas dat wij het traject zouden gaan volgen en dat wij als het project klaar was, het resultaat ook aan een testrit zouden gaan onderwerpen.

Ergens in December had ik al contact met Bas,  die toen vertelde dat de kit (Supercharger en benodigde onderdelen) nog even op zich liet wachten. Maar… onlangs was het dan zover! Vroeg in de morgen, terwijl ik net naar mijn werk wilde rijden, ontving ik de eerste foto’s van de kit via WhatsApp. De pret kon beginnen! Inmiddels is Bas al een aardig eind op weg en leek het mij een mooi moment om eens een kijkje te nemen in Mijdrecht. En bij aankomst werd ik zeker aangenaam verrast, zowel qua look als geluid. Ja ja: ik heb het beest al horen lopen! Het geluid van de Thruxton is sowieso al top, zéker met de Vance & Hines dempers zonder DB-killers. Maar nu komt daar nog eens die Supercharger ‘huil’ bij.  Daarbij heeft Bas gekozen voor een zwarte Thruxton R die nog wat stoerder is gemaakt met een “The Track Racer” pakket. Om te smullen zo mooi!

Serieus, als Mad Max zijn auto zou inruilen, dan werd het deze motor! Het is niet aan mij en ik geloof ook niet dat Bas een naam aan de motor gaat geven. Maar in mijn hoofd kwam er meteen een naam binnen: “The Interceptor” (naar de Supercharged auto van Mad Max)

Enfin, Bas en ik hebben met z’n tweeën mooi om de motor heen staan draaien en dit was een mooi moment om meteen wat vragen te stellen.

Waarom een Thruxton met een Supercharger?
Tja, dat is eigenlijk heel simpel. Ik zag een soortgelijk project voorbij komen op social media en toen dacht ik “Ja! Dat wil ik ook gaan bouwen!”.

 

Zijn/waren er nog (technische) uitdagingen?
Qua bouw viel het mij eigenlijk best mee. De kit is tenslotte speciaal voor deze motor ontwikkeld. Dus de opbouw gaat redelijk vlot. De uitdaging voor ons zit hem vooral in de afstelling van de Supercharger. Dat hebben wij nog niet eerder gedaan. En tja, voor ons is zo’n project niet alleen het realiseren van een eye-catcher. Het moet ook gewoon goed presteren natuurlijk! En ik vindt hem toch nog net niet helemaal lekker oppakken op dit moment.


Wat is het verwachte resultaat als het gaat om performance?
Zoals ik al zei zitten we nog midden in het afstellen van de Supercharger, dus exacte cijfers kan ik nog niet geven. Maar volgens de fabrikant van de kit gaan wij de 140 PK wel halen. En dat is heel mooi als je bedenkt dat deze machines standaard zo’n 97 PK hebben.


Zeg je nu “Dit één keer maar nooit weer” of  gaan jullie vaker dit soort projecten bouwen?
Dit is zeker niet de laatste keer hoor! We hebben de enige twee kits die het bedrijf op dit moment had allebei gekocht. Eentje zit dus op deze Thruxton en de andere is meteen voor ons volgende project: de T120 van Maikel. (Maikel werkt ook bij Roké Motors)

Daarna willen we dit soort projecten zeker vaker doen. Maar dan wel in opdracht.

Is dit ook niet iets voor op een Triumph Bobber bijvoorbeeld?
Oh ja zeker! Maar daar hebben we dan wel nog een uitdaging hoor. Die machines hebben namelijk een erg kleine airbox. Maar goed, dat zou dan weer een mooie uitdaging zijn om op te lossen natuurlijk.

Ik bedacht mij net dat de lezers van dit interview misschien wel meteen zoiets hebben van “Die wil ik hebben!” Kortom: is hij te koop of blijft hij bij Roké als ‘visitekaartje’ in de zaak staan?
Oh hij is zeker te koop! Kijk, natuurlijk vind ik het niet erg als hij nog even blijft staan als ik er klaar mee ben. Kan ik er mooi zelf nog even mee rijden! (note Robin: zelden zo’n grote grijns gezien als toen hij dit zei) Maar hij is dus zeker te koop TTC-ers!


Ik denk dat ik het antwoord al weet, maar toch: hebben jullie al nieuwe plannen?
Dat antwoord voelde jij inderdaad al goed aankomen, het nieuwe project staat al te trappelen en dat is de T120 van Maikel. Verder kijk ik nog even niet hoor. Zoals je ziet ben ik ook erg druk met het standaard onderhoudswerk van onze klanten etc.

En dan mijn laatste vraag: Wanneer kunnen Mike, Ron en ik hem testen?
Hahaha! Ja, dit is zeker je ook meteen je belangrijkste vraag? Maar goed, mijn antwoord is: zo snel mogelijk! Eerst zorgen dat hij helemaal naar mijn zin is uiteraard. En dan denk ik dat wij daarna even een moment moeten prikken dusdanig dat jullie meteen even een van onze ‘gewone’ Thruxton’s mee kunnen nemen. Dan kan je namelijk pas echt een goede vergelijking maken.

Kijk, die Bas zit vol goede ideeën!

Mochten jullie na dit verhaal meer willen weten over de Supercharger dan kan je via deze link meer lezen op de website van het bedrijf waar de kit vandaan komt.